Początkowo samolot był oznaczony jako F-5G, odmiana myśliwca Freedom fighter, ale ze względu na znaczne zmiany zarówno konstrukcyjne jak i osiągów (pomijając zewnętrzne podobieństwo), został uznany jako nowy typ maszyny o oznaczeniu F-20. Główną różnicą w porównaniu do F-5 była wymiana dwóch silników odrzutowych General Electric J85 na jeden turbowentylatorowy General Electric F404 o ciągu wyższym o 60% od obu poprzednich silników. Tak samo jak przy F-5 przy konstrukcji nowej maszyny przyjęto założenie, że ma być on tanim i łatwym w utrzymaniu samolotem. F-20 zdolny był osiągnąć prędkość 2,1 macha i przelecieć na odległość 2760 km.
Historia
Oblot pierwszego z trzech zbudowanych prototypów myśliwca F-20 odbył się 30 sierpnia 1982 roku. Przeznaczeniem nowego samolotu miały być rynki zagraniczne, ale ze względu na zniesienie przez Prezydenta Ronalda Reagana restrykcji na sprzedaż samolotów takich jak F-16 Fighting Falcon, zapotrzebowanie na F-20 nigdy się nie rozwinęło. Po sześciu latach prób sprzedaży samolotu kontrahentom zagranicznym firma Northrop zakończyła wart 1,2 miliarda dolarów program rozwojowy.Siły powietrzne państw branych pod uwagę jako potencjalnych kupców myśliwca F-20 wolały wybrać porównywalny cenowo F-16, a pozostałe państwa zakupiły tańszy F-5E Tiger II lub radzieckie MiG-21. Chociaż osiągi Tigersharka były porównywalne z F-16 Viper Block 1/5/10 używanymi przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i zdecydowanie lepsze niż eksportowej wersji F-16/79, to płatowiec F-20 zaprojektowany 20 lat wcześniej nie rokował nadziei na dalszy rozwój. Z drugiej strony F-16 był samolotem nowym, który jeszcze nie był modernizowany i ulepszany, dzięki czemu posiadał większy potencjał do przyszłych modyfikacji.
Z trzech zbudowanych prototypów jeden znajduje się w Kalifornijskim Centrum Naukowym, a pozostałe dwa zostały utracone w wyniku katastrof podczas prezentacji u klientów zagranicznych. Oba wypadki były spowodowane błędami pilotów.
F-20 Tigershark | |
![]() | |
Dane podstawowe | |
Państwo | ![]() |
Producent | Northrop |
Typ | myśliwiec |
Konstrukcja | metalowa |
Załoga | 1 pilot |
Historia | |
Data oblotu | 30 sierpnia 1982 |
Egzemplarze | 1 |
Dane techniczne | |
Napęd | 1 × General Electric F404-GE-100 |
Ciąg | 76 kN |
Wymiary | |
Rozpiętość | 8,1 m |
Długość | 14,2 m |
Wysokość | 4,2 m |
Powierzchnia nośna | 17 m² |
Masa | |
Własna | 5090 kg |
Startowa | 11920 kg |
Osiągi | |
Prędkość maks. | 2,1 Ma (2600 km/h) |
Prędkość wznoszenia | 15 250 m/min |
Pułap | 16 800 m |
Zasięg | 2760 km |
Promień działania | 555 km |
Dane operacyjne | |
Uzbrojenie | |
2 × działko M39 kal. 20 mm 2 × AIM-9 Sidewinder 3600 kg bomb | |
Użytkownicy | |
Stany Zjednoczone |
Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-20_Tigershark
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz