Początkowo samolot był oznaczony jako F-5G, odmiana myśliwca Freedom fighter, ale ze względu na znaczne zmiany zarówno konstrukcyjne jak i osiągów (pomijając zewnętrzne podobieństwo), został uznany jako nowy typ maszyny o oznaczeniu F-20. Główną różnicą w porównaniu do F-5 była wymiana dwóch silników odrzutowych General Electric J85 na jeden turbowentylatorowy General Electric F404 o ciągu wyższym o 60% od obu poprzednich silników. Tak samo jak przy F-5 przy konstrukcji nowej maszyny przyjęto założenie, że ma być on tanim i łatwym w utrzymaniu samolotem. F-20 zdolny był osiągnąć prędkość 2,1 macha i przelecieć na odległość 2760 km.
Historia
Oblot pierwszego z trzech zbudowanych prototypów myśliwca F-20 odbył się 30 sierpnia 1982 roku. Przeznaczeniem nowego samolotu miały być rynki zagraniczne, ale ze względu na zniesienie przez Prezydenta Ronalda Reagana restrykcji na sprzedaż samolotów takich jak F-16 Fighting Falcon, zapotrzebowanie na F-20 nigdy się nie rozwinęło. Po sześciu latach prób sprzedaży samolotu kontrahentom zagranicznym firma Northrop zakończyła wart 1,2 miliarda dolarów program rozwojowy.Siły powietrzne państw branych pod uwagę jako potencjalnych kupców myśliwca F-20 wolały wybrać porównywalny cenowo F-16, a pozostałe państwa zakupiły tańszy F-5E Tiger II lub radzieckie MiG-21. Chociaż osiągi Tigersharka były porównywalne z F-16 Viper Block 1/5/10 używanymi przez Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i zdecydowanie lepsze niż eksportowej wersji F-16/79, to płatowiec F-20 zaprojektowany 20 lat wcześniej nie rokował nadziei na dalszy rozwój. Z drugiej strony F-16 był samolotem nowym, który jeszcze nie był modernizowany i ulepszany, dzięki czemu posiadał większy potencjał do przyszłych modyfikacji.
Z trzech zbudowanych prototypów jeden znajduje się w Kalifornijskim Centrum Naukowym, a pozostałe dwa zostały utracone w wyniku katastrof podczas prezentacji u klientów zagranicznych. Oba wypadki były spowodowane błędami pilotów.
| F-20 Tigershark | |
| Dane podstawowe | |
| Państwo | |
| Producent | Northrop |
| Typ | myśliwiec |
| Konstrukcja | metalowa |
| Załoga | 1 pilot |
| Historia | |
| Data oblotu | 30 sierpnia 1982 |
| Egzemplarze | 1 |
| Dane techniczne | |
| Napęd | 1 × General Electric F404-GE-100 |
| Ciąg | 76 kN |
| Wymiary | |
| Rozpiętość | 8,1 m |
| Długość | 14,2 m |
| Wysokość | 4,2 m |
| Powierzchnia nośna | 17 m² |
| Masa | |
| Własna | 5090 kg |
| Startowa | 11920 kg |
| Osiągi | |
| Prędkość maks. | 2,1 Ma (2600 km/h) |
| Prędkość wznoszenia | 15 250 m/min |
| Pułap | 16 800 m |
| Zasięg | 2760 km |
| Promień działania | 555 km |
| Dane operacyjne | |
| Uzbrojenie | |
| 2 × działko M39 kal. 20 mm 2 × AIM-9 Sidewinder 3600 kg bomb | |
| Użytkownicy | |
| Stany Zjednoczone | |
Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-20_Tigershark
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz