Historia
Koncepcja budowy B-2 powstała w latach siedemdziesiątych w wyniku stałego rozwoju radzieckich technologii radiolokacyjnych. Program rozwoju i budowy bombowca B-2 rozpoczęto już w 1981. Sześć lat później Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych złożyły zamówienie na 132 egzemplarze tego bombowca. Upadek ZSRR i zakończenie wyścigu zbrojeń spowodowało znaczne ograniczenie programu B-2. Siły powietrzne zdecydowały się na zamówienie 20 egzemplarzy + 1 przebudowany prototyp. Pierwsza prezentacja B-2 miała miejsce 22 listopada 1988 w bazie Sił Powietrznych w Palmdale w stanie Kalifornia. Pierwszy lot B-2 odbył się 17 lipca 1989. Samolot wykonał wówczas lot z bazy Palmdale do bazy Edwards. Pierwszy egzemplarz Latającego skrzydła został dostarczony do 509 Skrzydła Bombowego w Whiteman, w stanie Missouri w dniu 17 grudnia 1993.
Początkowo planowano budowę 135 egzemplarzy, potem, w późnych latach osiemdziesiątych, zredukowano tę liczbę do 75. W wyniku zakończenia zimnej wojny w styczniu 1991 prezydent George H. W. Bush ogłosił zaprzestanie budowy samolotów tego typu. Ostatecznie jednak zamówiono 21 egzemplarzy, z których 20 służy w siłach powietrznych USA do dzisiaj. Wyprodukowanie takiej małej liczby egzemplarzy i ogromne wydatki na zaprojektowanie samolotu spowodowały, że koszt jednego bombowca B-2 wyniósł, według różnych ocen, od $1,157 do $2,2 miliardów dolarów, czyniąc z nich najdroższe samoloty kiedykolwiek zbudowane. Cena ta jest porównywalna na przykład do ceny krążownika rakietowego typu Ticonderoga.
Budowa
Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych, m.in. z kevlaru. Powierzchnia samolotu pokryta jest specjalnym lakierem pochłaniającym fale radarowe. B-2 posiada dwie komory bombowe przystosowane do przenoszenia broni jądrowej.Stealth
W przypadku "Ducha" utrudniona wykrywalność została osiągnięta dzięki:- zastosowaniu układu latającego skrzydła
- zastosowaniu materiałów absorbujących fale radarowe (ang. Radar Absorbing Material)
- zastosowaniu krzywoliniowych kształtów
- zastosowaniu zmniejszenia skutecznej powierzchni odbicia
- ukryciu silników we wnętrzu kadłuba
Uzbrojenie
W swoich dwóch komorach bombowych B-2 Spirit może przenosić uzbrojenie zarówno konwencjonalne, jak i bomby jądrowe o całkowitej masie do 22 680 kg.- Uzbrojenie jądrowe:
- Broń konwencjonalna
- Broń specjalna:
- GBU-27
- GBU-57
- JDAM,
- AGM-154 JSOW,
- AGM-158 JASSM (następca skasowanego AGM-137 TSSAM)
Zastosowanie bojowe

B-2 w locie razem z 8 F/A-18
Krytycy w dużej mierze zmienili jednak zdanie, gdy zrozumiano główny atut B-2: globalny zasięg (dzięki tankowaniom w powietrzu), pozwalający mu wykonywać 30-godzinne misje, startujące z lotnisk w kontynentalnych Stanach Zjednoczonych, przeciwko celom na całej kuli ziemskiej (rekord trwania misji wynosi około 50 godzin). Kształt samolotu czyni go nie tylko mniej widzialnym dla radaru, ale daje mu też bardzo dobry zasięg wynoszący około 11 000 km bez tankowania.
Chrzest bojowy samolotu B-2 Spirit miał miejsce podczas operacji "Sprzymierzona Siła" (ang. Allied Force) w Kosowie w 1999 roku. Wówczas B-2 Spirit sprawdził się bardzo dobrze. Od tego czasu samoloty Spirit brały udział podczas operacji "Trwała Wolność" (ang. Enduring Freedom) w Afganistanie w latach 2001-2002 oraz operacji "Iracka Wolność" (ang. Iraqi Freedom) w Iraku.
Podczas operacji Enduring Freedom samoloty B-2 Spirit przeprowadzały misje bojowe w Afganistanie, później wracały do bazy wojskowej Diego Garcia położonej na Oceanie Indyjskim, gdzie było uzupełniane paliwo oraz następowała zmiana załóg. Następnie samoloty wykonywały kolejne misje.
Katastrofa

B-2 Spirit razem z 16 innymi samolotami z USAF, US Navy i Korpusu Marines w locie nad lotniskowcami USS "Kitty Hawk", USS "Ronald Reagan" i USS "Abraham Lincoln". Zdjęcie wykonano na zachodnim Pacyfiku 18 czerwca 2006 roku
B-2 Spirit | |
![]() | |
Dane podstawowe | |
Państwo | ![]() |
Producent | Northrop Grumman |
Typ | bombowiec |
Konstrukcja | metalowo-kompozytowa (np.kevlar) |
Załoga | 2 lub 3 |
Historia | |
Data oblotu | 17 lipca 1989 |
Egzemplarze | 20 |
Liczba wypadków • w tym katastrof | 23 lutego 2008 r. na wyspie Guam. |
Dane techniczne | |
Napęd | 4 turbinowe silniki dwuprzepływowe General Electric F118-GE-100 |
Wymiary | |
Rozpiętość | 52,12 m |
Długość | 20,9 m |
Wysokość | 5,1 m |
Powierzchnia nośna | 465,5 m² |
Masa | |
Własna | 71 668 kg |
Startowa | 152 600 kg |
Uzbrojenia | 22 680 kg |
Osiągi | |
Prędkość maks. | 0,85 Ma (1040 km/h) |
Prędkość przelotowa | 0.78 Ma (955 km/h) |
Pułap | 15 152 m |
Zasięg | 9650 km |
Dane operacyjne | |
Wyposażenie dodatkowe | |
Pokładowy system radarowy umożliwiający śledzenie rzeźby terenu i pozwalający na wykonywanie lotu z omijaniem przeszkód terenowych. | |
Użytkownicy | |
USAF | |
Rzuty | |
![]() | |
Żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/B-2 |
Vectors | TITanium Spinning Rods
OdpowiedzUsuńVectors · 메이피로출장마사지 Tectors where is titanium found · Vectors · titanium automatic watch Vectors · blue titanium cerakote Tectors titanium carabiners
z732o3uzsqw770 prostate massagers,dog dildo,Bullets And Eggs,dildo,dildo,japanese sex dolls,vibrators,dildos,real dolls j936t0myozl695
OdpowiedzUsuń